We hebben het voorrecht om in één van de oudste en mooiste steden van Nederland te wonen en werken. Een stad die mede zo mooi kan zijn door de onmisbare combinatie met de omliggende dorpen en ommelanden, die Deventer een lommerrijk, groen aanzien geven.
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Kunst en cultuur verrijken ons leven en vergroten onze betrokkenheid bij de samenleving. Naast deze gebruikswaarde, hebben zij ook economische, sociale en ruimtelijke waarde. Die brede waarde van kunst en cultuur voor onze gemeente heeft zich vertaald in een passende cultuurvisie inclusief concreet Uitvoeringsprogramma Cultuur voor de komende jaren. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Hier werken we samen met de partners in de stad hard aan, binnen en buiten het domein cultuur.
Deventer heeft een rijk en veelzijdig cultureel leven met podia, musea en vele andere voorzieningen en biedt een grote verscheidenheid aan activiteiten. Voor een middelgrote stad heeft Deventer relatief veel kunst en cultuur te bieden. Dat is mede te danken aan de vaak verrassende en vernieuwende initiatieven in onze stad. Deventer initiatieven, hoe veelzijdig ze ook zijn, hebben vrijwel allemaal gemeen dat ze eigenzinnig zijn, een zekere tegendraadsheid tonen. In Deventer wordt ingespeeld op kansen die zich voordoen en daarbij wordt veelal historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur draagt bij aan de vorming van identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
Deventer heeft een rijke historie en een al even rijke erfgoedcollectie, met honderden rijks- en gemeentelijke monumenten, een beschermd stadsgezicht en dorpsgezichten. Aansprekende voorbeelden zijn het IJsselfront en het Bergkwartier. Een uitzonderlijke collectie boeken vinden we in de Atheneumbibliotheek. Overal zijn de invloeden zichtbaar van de Hanze en de Moderne Devotie. Maar Deventer is meer dan dat. In stad en ommeland is de lange historie van onze gemeente overal af te lezen.
De geschiedenis van de stad vormt de verbindende kracht tussen Deventenaren. Wij zijn trots op onze stad en dorpen en onze historie. Erfgoed is er niet alleen om te behouden, maar zeker ook om te benutten als decor en inspiratie voor culturele activiteiten. Zo krijgt de historie betekenis bij de vormgeving van de samenleving en kan iedereen in de publieke ruimte ervan genieten.
Een hoogwaardig, uitdagend en prikkelend cultureel klimaat hoort bij de cultuurstad Deventer. Dat geldt in de stad als ook daarbuiten, in de dorpen en het landelijk gebied. Door cultuur samen te beleven, zijn mensen met elkaar verbonden. Naast deze intrinsieke waarde bieden kunst en cultuur ook een belangrijke meerwaarde voor de economische vitaliteit van Deventer. De historische binnenstad met haar middeleeuws stratenpatroon trekt ieder jaar meer toeristen. De grote culturele evenementen brengen jaarlijks vele honderdduizenden bezoekers naar Deventer. De aanwezigheid van goede culturele voorzieningen met een aantrekkelijke programmering, met name voor jongeren, maakt Deventer aantrekkelijk als vestigingsplaats voor hoger opgeleiden. De culturele sector draagt op die manier bij aan de ontwikkeling van de kenniseconomie. Creativiteit speelt bovendien een doorslaggevende rol bij het innovatief vermogen binnen bedrijven.
De tijdelijke sluiting van de sector de afgelopen periode als gevolg van corona en het breed gevoelde gemis van activiteiten en programma, laten ons des te meer zien wat de waarde van het culturele veld is voor Deventer en haar omgeving.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
In het bestuursakkoord Met Lef en Liefde voor Deventer, is afgesproken een nieuwe cultuurvisie op te stellen. In juni 2019 heeft de gemeenteraad de Cultuurvisie 2020-2024, Boeien en Bloeien, vastgesteld. De Cultuurvisie geeft de hoofdlijnen aan voor het Uitvoeringsprogramma Cultuur 2021 – 2024, die eind 2020 door de Raad is vastgesteld. Hierin staat opgenomen waar we de komende periode op focussen en hoe we samen met de partners in de stad t/m 2024 uitvoering geven aan ons cultuurbeleid. We werken langs vijf programmalijnen en hebben een Programmasubsidieregeling Cultuur die ruimte biedt voor makers en flexibele inzet van middelen. Voor 2021 zijn de instellingen voor een jaar gesubsidieerd. Eind 2021 zullen, daar waar mogelijk, meerjarige subsidieafspraken worden gemaakt.
We maken een gezamenlijke Deventer erfgoed agenda waarin aan de ambities voor de samenwerking tussen de professionele erfgoedorganisaties op het gebied van behoud en beheer, ontsluiting, presentatie en educatie van het Deventer erfgoed verder inhoud wordt gegeven. Clustering van functies in Deventer wordt onderzocht.
Daarnaast zijn er keuzes gemaakt voor een aantal vraagstukken. Het Speelgoedmuseum is verbouwd en opende in het najaar van 2021 haar deuren. De verschillende alternatieve locaties voor toekomstige huisvesting van het Burgerweeshuis zijn in beeld gebracht, inclusief een uitwerking van het scenario van fasering van de ambities op het Haveneiland, voorgelegd aan de raad, teneinde in 2022 besluiten te kunnen nemen over realisatie. Voor de realisatie van het poppodium van de toekomst is een financiële reservering gemaakt. De interim directeur van De Deventer Schouwburg presenteerde een visie voor de toekomst van het Cultureel Centrum, hetgeen heeft geleid tot een investeringsreservering voor de verbouwing van wat inmiddels ontwikkelperspectief ‘De Nieuwe Keizer’ heet, als beoogd kloppend hart van De Kien. Vorderingen in deze beide trajecten zijn afhankelijk van besluitvorming. We zullen hierin nauw samenwerken met de portefeuilles vastgoed, ruimte en economie.
De maatregelen die zijn getroffen om ons land te beschermen tegen het Coronavirus hebben een flinke wissel getrokken op de culturele sector. Gedurende circa de helft van 2021 heeft de sector niet of nauwelijks activiteiten kunnen ontplooien. Bijvoorbeeld MIMIK, heeft in een prachtig nieuw onderkomen nog nauwelijks haar waarde voor Deventer kunnen demonstreren. Dankzij de flexibiliteit van het culturele veld en steunmaatregelen vanuit het rijk, is de financiële en bedrijfsmatige continuïteit van de sector grotendeels gewaarborgd. We blijven nauw in gesprek met partijen en andere overheden en zullen bij de jaarrekeningen 2021 definitieve besluiten nemen over gemeentelijke compensatie.
Met onze partners in de Cultuurregio, de provincie Overijssel en met het rijk overleggen we over de gezamenlijke ambities van de regio en over de medefinanciering van een aantal culturele organisaties. We vinden elkaar op bovenregionale projecten en gebiedsontwikkelingen waarbij culturele waarde een duidelijke impuls betekenen voor het woon en werkklimaat in Oost Nederland.
Levendig Deventer: een rijke en verrijkende cultuur.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Met deze ambitie beogen we de volgende maatschappelijke effecten te bereiken: "Deventer is een aantrekkelijke woonwerkstad en Deventer is een aantrekkelijke toeristische stad".
Doelstelling - Het vergroten van het aantal bezoekers
Het vergroten van het aantal bezoekers van binnen en buiten de gemeente aan culturele activiteiten, met specifieke aandacht voor jongeren.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Het behouden en waar mogelijk vergroten van het aanbod en verscheidenheid aan cultuureducatie.
Het behouden en waar mogelijk vergroten van het aanbod en verscheidenheid aan cultuureducatie.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Versterken Deventer cultureel klimaat
Het versterken van een Deventer cultureel klimaat dat inspireert en uitdaagt om cultuur te produceren en het culturele speelveld te vernieuwen.We houden hiertoe een midterm review van de Cultuurvisie en het bijbehorende Uitvoeringsprogramma. De evaluatie van de nieuwe programmaregeling Cultuur is een onderdeel hiervan.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Zichtbaarheid en betrokkenheid cultureel erfgoed
Het vergroten van de zichtbaarheid van en de betrokkenheid bij het culturele erfgoed, zowel boven- als ondergronds.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 17.447 | 15.607 | 15.527 | 15.279 | 15.232 |
Baten | 1.270 | 1.169 | 1.146 | 1.123 | 1.099 |
Saldo exclusief reserves | -16.177 | -14.438 | -14.380 | -14.156 | -14.133 |
Storting in reserves | 315 | 43 | 43 | 43 | 43 |
Putting uit reserves | 1.233 | 198 | 198 | 68 | 68 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 918 | 155 | 155 | 25 | 25 |
Saldo inclusief reserves | -15.259 | -14.283 | -14.225 | -14.131 | -14.108 |
De daling van het saldo inclusief reserves met circa €1 miljoen in 2022 ten opzichte van 2021 is als volgt te verklaren:
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Een daling van het saldo vanwege de toezegging van coronasteun over het boekjaar 2020 en 2021 van €827.000.
Cultureel erfgoed
Door corona zijn er in 2021 door de NV MVD extra kosten gemaakt in de bouw van Film & Theater Mimik. Het gaat in totaal om €340.000 zoals toegelicht in de tweede kwartaalrapportage.
Indexering
Tegenover de hierboven genoemde daling van de lasten staat het een stijging van circa €250.000 als gevolg van loon- en prijsontwikkelingen.
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Cultureel erfgoed | -2.856 | -1.877 | -1.814 | -1.802 | -1.789 |
Cultuurpres, -prod. en -participatie | -6.866 | -5.981 | -5.979 | -5.746 | -5.745 |
Media | -4.338 | -4.414 | -4.399 | -4.396 | -4.394 |
Musea | -2.886 | -2.914 | -2.914 | -2.914 | -2.884 |
Treasury | 769 | 748 | 726 | 703 | 679 |
Saldo exclusief reserves | -16.177 | -14.438 | -14.380 | -14.156 | -14.133 |
(bedragen x €1.000) | ||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 93 | 93 | 93 | 93 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 104 | 104 | 104 | 104 |
Saldo | 11 | 11 | 11 | 11 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Koersdocument Ruimtelijk erfgoed | 0,5 Mb | |
Uitvoeringsprogramma Cultuur 2021-2024 | 1,0 Mb | |
Kadernota Cultuureducatie | 0,5 Mb | |
Cultuurvisie 2019-2024 | 8,2 Mb |
NV
NV Bergkwartier
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Kunst en cultuur | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 17,50% | ||
Doel en openbaar belang: | Aankoop, restauratie en verhuur van monumentale en karakteristieke panden binnen de gemeente Deventer en aangrenzende gemeenten. | ||
Financieel risico: | Het belang van de gemeente Deventer in deze NV is circa 16,2% van het totale aandelenkapitaal. De andere grote aandeelhouders zijn bank- en verzekeringsinstellingen, beleggingsfondsen en Deventer stichtingen. Het financieel risico van de gemeente beperkt zich tot het ingebrachte aandelenkapitaal. | ||
Toelichting: | In het Strategische Plan van de NV (vastgesteld in 2017) werd een versterking van de financiële positie in gang gezet. Inmiddels wordt vanaf 2019 weer structureel dividend uitgekeerd . Het meerjarige perspectief (AvA juli 2020) beschrijft dat de liquiditeit vanaf 2024, naar verwachting, weer ruimte geeft om extra uitkeringen te doen van het achterstallig dividend, jaarlijks 1/3 deel van het achterstallig dividend. Deventer 3 x €34.000. | ||
Beleidsvoornemens: | Met het verder verstevigen van het financieel fundament volgens het Strategisch Plan en het in 2021 vastgestelde meerjarige plan kan de NV Bergkwartier zich weer nadrukkelijk richten op haar strategische doelen voor behoud (en herontwikkeling) van historisch waardevol erfgoed in de stad en de omgeving. Daaronder begrepen inhaal van achterstallig onderhoud, verwijdering asbest en verduurzaming.Voor de verhandelbaarheid van de aandelen, inclusief de aandelen aan toonder, is een nieuwe visie gewenst. Er is veel belangstelling voor aandelen Bergkwartier. Directeur en RvC bezinnen zich op een eventuele andere vorm, bijvoorbeeld certificaten of obligaties. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | |||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: | €77.000 |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €40.049.568 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €30.870.001 | 0 | 0 |
Resultaat: | €449.771 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | €1.561.004 (€1.561.004) | ||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: | |||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |
NV Deventer schouwburg
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Kunst en cultuur | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 77,50% | ||
Doel en openbaar belang: | Aanbieden van een breed en gevarieerd programma van (professionele) podiumkunst voor stad en regio. | ||
Financieel risico: | In het totale aandelenkapitaal van deze vennootschap van afgerond €420.000 neemt de gemeente Deventer voor €325.260 deel. De andere aandelen zijn in handen van negen Deventer bedrijven. Het aandelenkapitaal van de gemeente in de NV is niet geactiveerd. Over dat bedrag loopt de gemeente aldus geen financieel risico meer. De gemeente subsidieert de schouwburg met een substantieel jaarbedrag, subsidie voor zowel de erfpacht van de huisvesting als programmeringskosten. Een substantieel ander deel van de dekking van deze kosten zal uit opbrengsten van de schouwburg moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke maatschappelijke voorzieningen. Het borgen van de continuïteit van de schouwburg is nog steeds een actueel vraagstuk voor de gemeente.Specifiek risico voor de schouwburg zijn de financiële nadelen die voortvloeien uit de coronamaatregelen (sluiting waardoor omzetverlies en het ontstaan van negatieve resultaten). In 2020 heeft de gemeente daarvoor €300.000 aanvullende financiële bijdrage verstrekt t.b.v. liquiditeitssteun waarbij is overeengekomen dat dit in juni 2021 zou worden terug betaald. Vanwege de liquiditeitspositie heeft Deventer Schouwburg hier uitstel van betaling voor aangevraagd tot 31 december 2021. Op basis van de geactualiseerde begroting 2021 verwacht Deventer Schouwburg een exploitatie tekort van €280.000, voornamelijk als gevolg van niet doorgaan van voorstellingen, gederfde horeca omzet en sponsoring. In 2021 wordt met een aanvullende subsidie middels kwijtschelding van €280.000 beroep op de gemeente gedaan.Voor aanvulling van het weerstandsvermogen van DS is op basis van de eerdere aanvraag van DS in mei 2019 in de stand van de generieke weerstandsreserve alvast rekening gehouden met het verstrekken van eenmalige subsidie van €260.000. Omdat de schouwburg nog geen sluitende meerjarenbegroting 2020-2023 heeft vastgesteld heeft de gemeente nog geen definitief besluit genomen over de financiering met gemeenteleningen van vervangingsinvesteringen en het aanvullen van het weerstandsvermogen van de schouwburg. | ||
Toelichting: | Naast het verzoek om aanvullende financiering ad €1.254.650 voor vervangingsinvesteringen, heeft NV Deventer Schouwburg (DS) een verzoek ingediend voor eenmalige subsidie (RM 22/5/2019) voor de jaren 2019, 2020 en voor aanvulling van het weerstandsvermogen. Voor 2019 is €180.000 aanvullende subsidie beschikbaar gesteld en voor 2020 € 90.000 plus in de Eerste Kwartaalrapportage 2020 € 200.000 (totaal voor 2020 €290.000) en €90.000 voor 2021 voor behoud van het prestatieniveau in 2020 en 2021. Voor aanvulling van het weerstandsvermogen van DS is op basis van de eerdere aanvraag van DS in mei 2019 in de stand van de generieke weerstandsreserve alvast rekening gehouden met het verstrekken van eenmalige subsidie van €260.000. Omdat de schouwburg nog geen meerjarenbegroting 2020-2023 heeft vastgesteld heeft de gemeente nog geen definitief besluit genomen over de financiering met gemeenteleningen van vervangingsinvesteringen en het aanvullen van het weerstandsvermogen van de schouwburg. Zonder een vastgestelde meerjarige begroting heeft de accountant van de schouwburg over de jaarrekening 2017 en 2018 en 2019 nog geen (goedkeurende) verklaring afgegeven. De accountantsverklaring volgt pas als de accountant een beeld heeft over de continuïteit van de schouwburg in meerjarig perspectief. In de gepresenteerde stand van het eigen vermogen 31-12-2019 is al rekening gehouden met de toezegging van de gemeente om het weerstandsvermogen met €260.000 aan te vullen. | ||
Beleidsvoornemens: | Eind 2021 neemt de gemeenteraad een definitief besluit over het plan (voor de realisatie van investeringen in) De Nieuwe Keizer. Met de realisatie daarvan wordt een sluitende meerjarige exploitatie voorzien. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | |||
Subsidie 2021: | €1.749.557 | ||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €352.759 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €1.587.178 | 0 | 0 |
Resultaat: | -€94.932 | 0 | 0 |
Bron: | Concept jaarrekening | Prognose | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | €325.360 (€0) | ||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: | |||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |
NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Kunst en cultuur | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Ontwikkeling en beheer van sociaal-cultureel maatschappelijk vastgoed. | ||
Financieel risico: | In 2021 is het vastgoed van de NV overgedragen aan de gemeente. De NV wordt in 2021 geliquideerd. | ||
Toelichting: | Huurders hebben in 2020 wegens coronamaatregelen huurachterstand opgelopen. Om de daardoor bij de NV ontstane liquiditeitsproblematiek tijdelijk op te lossen heeft de gemeente eind 2020 een kasgeldlening verstrekt van €910.000. Bij brief van januari 2021 heeft de directeur van de NV MVD gemeld dat voor huurachterstanden een voorziening voor mogelijk oninbare huren ad €770.000 wordt opgenomen. In die zin is de verstrekte lening van de gemeente aan de NV mogelijk ook deels als oninbaar te benoemen. Dat zal in de eerste helft van 2021 moeten blijken als de gemeente in gesprek gaat met de organisaties die huurachterstanden hebben. Bij de gemeente is voor de mogelijk oninbare huren een reserve voor financiële nadelen wegens corona beschikbaar. Nadere voorstellen over oplossing van de financiële problematiek wegens huurachterstanden volgt in 2021. De jaarrekening 2020 wordt in de tweede helft van 2021 tegelijk met de liquidatiebalans ter vaststelling aangeboden. | ||
Beleidsvoornemens: | De panden zijn aanvang 2021 aan de gemeente overgedragen. In de eerste helft van 2021 wordt de NV formeel geliquideerd. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | |||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | Nog niet bekend | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | Nog niet bekend | 0 | 0 |
Resultaat: | Nog niet bekend | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Opheffing in 2021 | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | €23.005.950 (€22.610.572) | ||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: | €18.504.584 | ||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |
GR
GR Historisch Centrum Overijssel
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Kunst en cultuur | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 33% | ||
Doel en openbaar belang: | De GR voert het beheer en advies over gemeentelijke- en rijksarchiefbescheiden en -collecties. Daarnaast zijn er publiekstaken gericht op ontsluiting van de archieven, zoals tentoonstellingen, websites e.d. Dit is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling, aanvullend in een vierjarig activiteitenplan. Naast Deventer zijn Zwolle en de Rijksoverheid (ministerie van OCenW) deelnemer. | ||
Financieel risico: | Het weerstandsvermogen is toereikend. Financiële risico’s zijn beperkt. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Binnen de programmalijn erfgoed laat HCO Stadsarchief Deventer zich in de beleidsperiode 2021-2024 leiden door één drijvende ambitie: excelleren in het beheer en toegankelijk maken van analoge erfgoedcollecties. Er zijn drie functies die aan de door ons beheerde collecties verbonden zijn: Houdbaar, Bruikbaar en Zichtbaar. De collecties zijn uniek en onvervangbaar en daarom is het een kerntaak om ze zo goed mogelijk fysiek te behouden voor onze en toekomstige generaties. De toegevoegde waarde ontstaat echter vooral als mensen de collecties gaan gebruiken; dat willen we dan ook optimaal faciliteren, zonder drempels en met een stevige nadruk op digitaal. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | €1.206.636 | ||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €1.925.336 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €2.611.011 | 0 | 0 |
Resultaat: | €730.000 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | |||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: | |||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |