Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloosheid jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Iedereen telt mee. Inwoners zijn in staat om regie te pakken op hun eigen leven, zoals zij dat willen leven. Dat geeft kracht en zelfvertrouwen om mee te doen, wat voor anderen te betekenen en voor zichzelf en naasten te zorgen. Lukt dat niet? Dan ondersteunt de gemeente je met passende (op maat) hulp.
Aan deze ambitie wordt in het programma Meedoen vanuit verschillende beleidsinvalhoeken invulling gegeven.
In 2022 ronden we een aanbesteding af om de hernieuwde kaders uit Wmo beleidskader verder vorm en inhoud te geven. De samenhang en samenwerking tussen buurthuizen, algemene voorzieningen en Wmo maatwerk moet uit deze aanbesteding versterkt worden. Voor de realisatie van de doelen en uitgangspunten uit het Wmo beleidskader biedt ook het traject 'voorzieningen in de buurt’ goede mogelijkheden. In samenwerking tussen de drie programma's in het sociaal domein zetten we in op een stevige sociale infrastructuur in de wijken/ buurten/ dorpen.
Team toegang Wmo en de Voor Elkaar teams werken in alle wijken/dorpen nauw samen om de uitgangspunten uit ons Wmo beleidskader vorm te blijven geven. Hierbij wordt ook nauw met het Bijzonder Zorg Team samengewerkt ingeval er zorg mijdend en zorgwekkend gedrag gesignaleerd wordt of als er vragen zijn over GGZ dan wel gecompliceerde casussen.
De tijdelijke extra coronamiddelen en de preventiefondsmiddelen bieden ook voor de preventieteams een mogelijkheid tot extra inzet op initiatieven in de wijk die bijdragen aan het versterken van de eigen regie en kracht van onze inwoners.
De samenwerking in Salland United zetten we door. De regiovisie met daarin vijf pijlers (preventie, ouderen, juiste zorg op de juiste plek, personeel, technologie) is per pijler vertaald naar een uitvoeringsprogramma. In onze regionale samenwerking geven we hier verder vorm en inhoud aan. Bij initiatieven vanuit grozzerdam of bijvoorbeeld buurtgeluk, buur&zo, waar is wally zoeken we de samenwerking met de partners in Salland United.
WijDeventer is bij uitstek een wijkgerichte benadering en gericht op participatie en actief burgerschap. De doorontwikkeling hiervan zetten we voort. Daarbij kijken we hoe de inzet van zowel de rol van de wijkmanager als de WijDeventer aanpak afgestemd kan worden op hetgeen specifiek bij de buurt/ wijk/ dorp past.
In regionaal verband werken we samen in het verminderen van laaggeletterdheid. Met onze lokale partners geven we uitvoering aan een aanvalsplan laaggeletterdheid. Voor de signalering van laaggeletterdheid gaan onder andere team Publiekscontacten van de gemeente (waaronder team toegang Wmo), de Voor elkaar teams en huisartsen bij al hun contacten met klanten en patiënten na of er sprake is van laaggeletterdheid en leiden, indien nodig, toe naar het Taalpunt van de openbare bibliotheek Deventer.
Het sportbeleid is in 2021 geactualiseerd met daarbij speciale aandacht voor een stevige infrastructuur. De uitwerking van de accommodatievraagstukken worden in 2022 verder opgepakt. Tevens geven we, met sportverenigingen en het Sportbedrijf uitvoering aan het lokaal sportakkoord. Het sportloket functioneert als het loket voor sportverenigingen en inwoners voor alle informatie op het gebied van sport in Deventer.
Op 1 januari 2022 treedt de nieuwe wet inburgering in werking (jaar later dan eerder besloten). De gemeenten krijgen een belangrijke rol in deze nieuwe wet. Het doel van deze wet is dat alle nieuwkomers met een inburgeringsplicht zo snel mogelijk Nederlands leren spreken en schrijven op het voor hen hoogst haalbare niveau. Ook is het doel dat zij zo snel mogelijk – het liefst betaald – werk krijgen, om zo volwaardig mee te kunnen doen in Nederland. De implementatie is door de programma’s Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt, Jeugd en onderwijs en Meedoen in gezamenlijkheid opgepakt. We zetten ook in op hernieuwde afspraken met diverse maatschappelijke organisaties in de stad.
In september van dit jaar lopen ook onze afspraken rondom de bed, bad, brood-voorziening af. Afhankelijk van het rijksstandpunt en keuzes hierin wordt een voorstel ontwikkeld.
Samen met de kwartiermaker diversiteit (stadsbreed, maar in dienst van Etty Hillesum Centrum) en ambassadeurs wordt verder gewerkt aan meer diversiteit binnen organisaties en bij het samenleven in de wijken.
De Deventer inclusie agenda staat voor een goed toegankelijke samenleving waarin individuen zonder intensieve persoonlijke steun en kostbare hulpmiddelen mee kunnen doen op het terrein van arbeid, wonen, welzijn en recreëren. Samen met de Stichting Fooruit en Deventer Sportploeg wordt hier de komende drie jaar uitvoering aan gegeven.
Het lokaal gezondheidsbeleid loopt in 2022 af. We starten in dat jaar een proces om vanaf 2023 een nieuw kader te hebben. Aspecten als aanpak eenzaamheid, Deventer dementievriendelijk, gezonde leefstijl, jongeren op gezond gewicht zijn onderdelen die hierin een plek krijgen.
Deventer Doet heeft de samenwerking met organisaties vanuit zorg, welzijn, sport en bedrijfsleven uitgebreid. Vanuit deze samenwerking op zowel stedelijk als wijk- en buurtniveau wordt nieuw vrijwilligersbeleid ontwikkeld. De inzet is er met name op gericht om inwoners te stimuleren en daar waar nodig te ondersteunen bij het versterken van maatschappelijke organisaties en het bieden van zorg aan mensen die dat nodig hebben.
Ook wordt nieuw beleid mantelzorgondersteuning ontwikkeld. Het Steunpunt mantelzorg en vrijwillige thuiszorg biedt specifiek ondersteuning aan o.a. mantelzorgers die zorgen voor een naaste met beginnende dementie en GGZ-problematiek. Ook krijgt de combinatie werk en mantelzorg meer aandacht.
Na vaststelling van de nieuwe kadernota vastgoed gaat het eigendom, beheer en onderhoud van het gemeentelijke vastgoed over naar de vakgroep vastgoed. We maken nadere (financiële) afspraken over de implementatie van de kadernota vastgoed, samen met de andere betrokken programma’s.
Centrumgemeente Deventer
In de regio Midden-IJssel (Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen) en onder aanvoering van de centrumgemeente Deventer werken wij regionaal samen op het terrein van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en de openbare geestelijke gezondheidszorg (oggz). De inzet daarbij is primair gericht op die inwoners die niet meer op eigen kracht voldoende zelfredzaam zijn als gevolg van dakloosheid en/of psychische of psychosociale problematiek (al dan niet in combinatie met licht-verstandelijke beperkingen). Soms is daarbij sprake van verslavingsproblematiek en/of het mijden van zorg, hulp en ondersteuning. Dan vinden inspanningen plaats vanuit het regionale Bijzondere Zorg Team (BZT).
De samenwerkende gemeenten bieden beschermd wonen (voor mensen met psychische en/of psychosociale problematiek, soms gecombineerd met een licht verstandelijke beperking), maatschappelijke opvang, bemoeizorg en dragen zorg voor activiteiten gericht op het voorkomen of tegengaan van verslaving. De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) vormt hierbij het wettelijke kader. Met het geheel van deze activiteiten dragen wij bij aan het maatschappelijk herstel van de betreffende inwoners, maar ook aan de veiligheid en stabiliteit van de betreffende inwoners, de naaste sociale omgeving en de samenleving als geheel.
In 2022 zetten wij in de regio onder meer verder in op de voorbereiding van de door decentralisatie van de rijksmiddelen beschermd wonen (door het rijk voorgenomen per 1-1-2023). Na een rijksbesluit in deze zullen de betreffende gemeenteraden een definitief voorstel ontvangen. Verder wordt in 2022 onder meer ingezet op de uitvoering van de uitkomsten van de in het najaar 2021 op te leveren regionale verkenning voorkomen en tegengaan dakloosheid jongvolwassenen, voortzetting van de pilot dagactivering/24-uursopvang en het terugdringen van de wachtlijsten beschermd wonen. Hiermee wordt bijgedragen aan het zorgdragen voor de continuïteit en kwaliteit van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Naast de uitvoering van bestaande activiteiten en inspanningen wordt daarnaast in 2022 een nieuw regionaal actieprogramma 2023 en verder voorbereid als vervolg op de huidige regiovisie/regionaal actieplan.
In 2022 start, vanuit onze lokale verantwoordelijkheid als eigenaar van het gebouw en in nauwe afstemming met de regio, de uitvoering van de renovatie Polstraat 8 – 10 ten behoeve van de hierin gehuisveste maatschappelijke opvangfuncties van Tactus en IrisZorg.
Doelstelling - Bieden van passende ondersteuning en begeleiding
We streven naar maatwerk, werken volgens 1 plan 1 huishouden 1 regievoerder, creëren collectieve voorzieningen en sturen datagericht.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Beleidsindicatoren | Meedoen | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | 48,90 | % | RIVM |
32 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | 800 | Aantal per 10.000 inwoners | GMSD |
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 90.190 | 87.007 | 87.633 | 87.188 | 87.293 |
Baten | 4.627 | 4.402 | 4.375 | 4.540 | 4.514 |
Saldo exclusief reserves | -85.563 | -82.605 | -83.258 | -82.648 | -82.779 |
Storting in reserves | 700 | 549 | 530 | 537 | 564 |
Putting uit reserves | 5.638 | 1.953 | 1.764 | 549 | 479 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 4.938 | 1.404 | 1.234 | 12 | -85 |
Saldo inclusief reserves | -80.625 | -81.202 | -82.024 | -82.636 | -82.864 |
De stijging van het saldo met €0,6 miljoen in 2022 ten opzichte van 2021 is als volgt te verklaren:
Samenkracht
In maart 2021 is een eenmalig steunpakket corona toegekend aan het programma (€700.000) om bijv. de eenzaamheid van ouderen te bestrijden en jongeren activiteiten te organiseren. In 2021 is eenmalig geput uit de reserve voor zorgconcepten (€500.000). Het preventiefonds is voor 2022 opgehoogd met €200.000 ten opzichte van 2021. Verder is tijdens de meicirculaire €41.000 beschikbaar gesteld voor anti discriminatie en de nieuwe wet inburgering (€62.000).
Wijkteams
In 2021 is eenmalig €400.000 ontvangen voor het koplopertraject Clientondersteuning en in 2021 is eenmalig extra budget voor de ontwikkeling van de toegang, circa €186.000
Maatwerkdienstverlening 18+
Het budget van WMO diensten (hulp bij het huishouden, daginvulling en persoonlijke ondersteuning) stijgt met circa €370.000 als gevolg van de prijs- en looncompensatie. Daarnaast is bij de 2e kwartaalrapportage 2018 mede vanuit de maartcirculaire, een oplopend bedrag beschikbaar gesteld voor verwachte volumegroei en de nieuwe loonschalen hulp bij het huishouden, wat voor 2022 een stijging betekent van €440.000 op de bouwsteen hulpverlening.
Beschermd wonen / Maatschappelijke opvang
Het budget Beschermd wonen voor 2022 is bij de meicirculaire 2021 met €467.000 verhoogd als gevolg van volume ontwikkeling. Hier tegenover staat een verlaging van de lasten doordat de eenmalige aanvullende bijdrage van €92.000 die in 2021 is ontvangen voor de aanvullende lasten maatschappelijke opvang als gevolg van corona. Daarnaast is het eenmalig budget voor de brede aanpak dak- en thuisloosheid in 2021 van €324.000 in 2022 niet langer begroot.
Overige
De overige stijging wordt voornamelijk verklaard door reguliere prijs- en looncompensatie op de verschillende budgetten.
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Geëscaleerde zorg 18+ | -23.704 | -22.829 | -22.842 | -22.775 | -22.774 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | -24.558 | -25.121 | -25.859 | -26.602 | -27.050 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -3.236 | -3.170 | -3.161 | -3.161 | -3.161 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -14.961 | -12.961 | -12.820 | -11.382 | -11.010 |
Sportaccommodaties | -2.623 | -2.651 | -2.706 | -2.836 | -2.870 |
Sportbeleid en activering | -5.215 | -5.293 | -5.287 | -5.283 | -5.280 |
Treasury | 617 | 603 | 577 | 552 | 526 |
Volksgezondheid | -4.249 | -4.250 | -4.243 | -4.244 | -4.246 |
Wijkteams | -7.635 | -6.934 | -6.916 | -6.916 | -6.916 |
Saldo exclusief reserves | -85.563 | -82.605 | -83.258 | -82.648 | -82.779 |
(bedragen x €1.000)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 5.178 | 9.235 | 4.246 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 705 | 1.590 | 892 | 0 |
Saldo | -4.473 | -7.646 | -3.354 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Sportbeleid 2015-2019 | 0,6 Mb | |
Regionaal actieplan Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Regiovisie Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2017-2020 | 0,5 Mb |
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners.GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland. Samenwerking in de regio IJsselland door uitvoering van de Wet publieke gezondheid en richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD' en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. In 2019 is de notitie Risicomanagement en weerstandsvermogen geactualiseerd.Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Deventer klein. Risico's voor de GGD zijn o.a. faillissement van toeleveranciers, claims, extra inzet medewerkers bij uitbraak infectieziekte en boventallig personeel bij beëindiging of afnemende activiteiten.Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,4 goed. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%. | ||
Beleidsvoornemens: | In de raadstafel van 11 maart 2020 is de gemeenteraad door de GGD geïnformeerd over de verwachte ontwikkelingen in 2021. Ook in 2021 wordt uitvoering gegeven aan de Agenda Publieke gezondheid “Beweging vanuit eigen regie” van de 11 gemeenten in IJsselland. De uitwerking vindt plaats in vijf programmalijnen: “Versterken Publieke Gezondheid”, “Jeugd en Kansrijke start”, “Psychische Gezondheid”, “Gezonde leefomgeving” en “Gezond ouder worden”.In de ontwikkelingenbrief 2022 schrijft de GGD dat er de komende tijd nog veel onderzoek wordt gedaan naar de impact van de Coronapandemie op de samenleving. Naast alles wat er nodig is om het coronavirus te bestrijden, zijn er ook onomkeerbare ontwikkelingen in gang gezet. Dit betekent ook dat we op een andere manier zullen kijken naar en denken over gezondheid. | ||
Contractwaarde 2021: | €123.636 (maatwerk JGZ) | ||
Bijdrage GR 2021: | €3.800.000 | ||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €2.916.000 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €5.047.000 | 0 | 0 |
Resultaat: | €293.000 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | |||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: | |||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, naast het openbaar vervoer, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen met een vorm van aanvullend openbaar vervoer of via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | In de begroting staan de financiële risico's vermeld. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten voor gemeenten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten daarvoor betalen. Met één vervoerder is er nog een geschil over de afrekening van de vervoerskosten 2018/2019. De vervoerder heeft een claim ingediend en PlusOV heeft daarop een tegenvordering ingediend. Het risico bestaat dat PlusOV een door de rechter nader vast te stellen bedrag moet betalen aan de vervoerder. Tevens bestaat het (positieve) risico dat de vervoerder een door de rechter nader vast te stellen bedrag aan PlusOV moet betalen. De verwachting is dat de rechtbank hierover in de zomer 2021 een uitspraak doet.Per 1 augustus 2019 maken drie gemeenten, waaronder Deventer, geen gebruik meer van het route gebonden vervoer via PlusOV. In januari 2020 is er met de deelnemende gemeenten overeenstemming bereikt over de daaruit voortvloeiende uittredingskosten. Tegelijkertijd is besloten om circa €700.000 te storten in de bestemmingsreserve optimalisatiekosten, bedoeld voor knelpunten in de efficiency en voor verbetermaatregelen voor het vervoer van PlusOV. Een deel van de uittredesom is in 2020 betaald en het restant zal Deventer conform vastgesteld schema in 2022 uitbetalen. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | De komende jaren staan in het teken van het verder verlagen van de organisatie- en vervoerskosten, waarbij in 2021 de focus komt te liggen op het vraagafhankelijk vervoer. Twee grote aanbestedingen vormen hiervoor de basis. De eerste is een nieuw planningssysteem voor het vraagafhankelijk vervoer. De tweede aanbesteding betreft de inkoop van taxicapaciteit in het vraagafhankelijk vervoer. | ||
Contractwaarde 2021: | €1.375.893 | ||
Bijdrage GR 2021: | €424.449 | ||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €620.920 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €7.227.443 | 0 | 0 |
Resultaat: | €160.030 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | |||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: | |||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstand vermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme / concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. De jaarrekening 2019 laat een weerstandsvermogen van afgerond €1,0 miljoen zien. Het beoogd benodigd weerstandsvermogen (vastgesteld op €656.000) is daarmee gerealiseerd. In 2021 wordt wederom een risicoscan uitgevoerd en op basis daarvan wordt het benodigd weerstandsvermogen geactualiseerd. In die actuele risicoscan zal ook het minimaal benodigde en beschikbaar te houden liquidatiesaldo een plaats moeten krijgen. Constatering is dat het liquiditeitssaldo van het sportbedrijf zeer marginaal is (€249.000 eind 2019 en ook eind 2020 daaromtrent als rekening wordt gehouden met het opschonen van de balansposten “vooruit ontvangen en nog te betalen”). Wegens de financiële effecten van coronamaatregelen is het liquiditeitssaldo eind 2020 maar net positief gebleven en ook voor 2021 ziet het er niet positief uit. De eerder begrote toename van het liquiditeitssaldo naar €1,1 miljoen in 2023 zal daardoor niet worden gerealiseerd. De actuele risicoscan en actueel te maken benodigd weerstandsvermogen zal t.z.t. met de gemeenteraad worden gedeeld. Effect van de coronamaatregelen (sluiting) is dat over 2020 een financieel nadeel van €150.000 is opgetreden waarvoor de gemeente een aanvullende financiële bijdrage heeft verstrekt. Ook in 2021 zal beroep op de gemeente worden gedaan is de verwachting indien de rijksbijdrage voor corona-effecten ontoereikend zal blijken te zijn. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer geactualiseerd. Aanleiding voor het vervroegd actualiseren van de strategische visie is het nieuwe Meedoen Sportbeleid 2020-2030 “Samen sporten maakt sterk”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Een visie voor de toekomst van De Scheg wordt in het najaar van 2021 uitgewerkt en in de eerste helft van 2022 met het college en de raad besproken. Die vast te stellen visie wordt de basis voor (vervangings)investeringen in De Scheg. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | |||
Subsidie 2021: | €4.191.996 | ||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €1.030.310 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €18.232.479 | 0 | 0 |
Resultaat: | €42.164 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | €90.756 (€0) | ||
Garantie 31-12-2022: | €1.394.324 | ||
Lening 31-12-2022: | €13.589.050 | ||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |