De ambitie van het programma Veiligheid is om in samenwerking met interne en externe partners de veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid te versterken in Deventer. Het programma Veiligheid omvat een breed en complex terrein. Breed omdat veiligheid vele geprioriteerde onderwerpen omvat, van huiselijk geweld en veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit, het voorkomen van polarisering, overlast op straat, het voorkomen en beperken van de risico's van drugsgebruik en digitale criminaliteit.
Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Daarnaast kan zich de mogelijkheid voordoen dat er spanning bestaat tussen lokaal beleid en regionale dan wel landelijke prioriteiten. Er zijn grenzen ten aanzien van de mogelijkheden om het gevoel van veiligheid te beïnvloeden. Toch zien steeds meer mensen openbare orde en veiligheid als een taak waar iedereen een bijdrage aanlevert. Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Daarnaast leveren we vanuit het programma een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan een integrale hulpverlening bij rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma bestaat veelal uit reguleren (vergunningverlening en handhaving). Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren (bijvoorbeeld evenementen) en verbinden in zowel beleidsterreinen als netwerkverbanden.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Samen werken aan Veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid in Deventer
In de afgelopen jaren is er in Deventer een belangrijk fundament neergezet om de veiligheid in Deventer naar een hoger niveau te brengen. De afgelopen periode is er veel bereikt. De criminaliteit is gedaald en het gevoel van veiligheid is toegenomen. Ook de komende periode houden we aandacht voor (nieuwe) ontwikkelingen en zoeken daarin de samenwerking met inwoners, ondernemers en veiligheidspartners. Belangrijk is dat in Deventer het beleidsmatige fundament op een stevige wijze is gekoppeld aan de uitvoeringspraktijk en daarmee vanuit korte lijnen snel gereageerd kan worden op problematiek.
Ook het komende jaar willen wij het ‘veiligheidsfundament’ in Deventer verder versterken door de maatregelen zoals opgenomen in het Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2020-2023 en de voortgangsrapportage veiligheid 2020 uit te voeren. Vanuit het programma Veiligheid is het van belang dat de middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet en van daaruit gaan we extra aan de slag met de volgende ontwikkelthema's ter versterking van het fundament in Deventer:
- Ervoor zorgen dat Deventer een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten;
- Het versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid;
- Intensiveren van de aanpak van de brede drugsproblematiek;
- Meer zicht op en het vergroten van bewustzijn over digitale criminaliteit.
Vanzelfsprekend doen we dit in nauwe samenwerking met partners binnen en buiten de gemeente, op lokaal en regionaal niveau. De focus zal blijven om in samenwerking met interne en externe partners vanuit een programmatische insteek de veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid te versterken in Deventer.
Aanvullend op de gestelde prioriteiten in de vorm van ontwikkelthema’s blijven werkzaamheden op de volgende veiligheidsthema’s voor de periode 2020-2023 bestaan:
- High Impact Crimes (HIC)
- Crisisbeheersing en brandweer
- Voetbal en evenementen
- Veilig uitgaan
- Veilig ondernemen
- Radicalisering
- Sekswerk
- Veiligheid en overlast in wijken
- Woonoverlast
- Kamerverhuur
- Externe veiligheid
Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid.
Doelstelling - Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid
Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid
Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Ervoor zorgen dat Deventer een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten
Ervoor zorgen dat Deventer een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Crisisbeheersing en brandweer
Voorkomen en verminderen van de onveiligheid in Deventer veroorzaakt door brand, ramp of crisis
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Drugs
Versterken bestuurlijke aanpak drugscriminaliteit
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Digitale veiligheid
Het versterken van het bewustzijn van gevaren van digitale criminaliteit
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Prestaties
Beleidsindicatoren | Openbare Orde en Veiligheid | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
6 | Veiligheid | Verwijzingen Halt | 8 | Aantal per 1.000 inwoners | Bureau Halt |
8 | Veiligheid | Winkeldiefstallen | 2,60 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
9 | Veiligheid | Geweldsmisdrijven | 4,50 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
10 | Veiligheid | Diefstallen uit woning | 1,60 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
11 | Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | 7,10 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 11.602 | 11.758 | 11.723 | 11.238 | 11.235 |
Baten | 774 | 777 | 748 | 748 | 748 |
Saldo exclusief reserves | -10.827 | -10.981 | -10.975 | -10.490 | -10.488 |
Storting in reserves | 102 | 256 | 6 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 307 | 2 | 14 | 14 | 14 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 205 | -254 | 8 | 14 | 14 |
Saldo inclusief reserves | -10.622 | -11.235 | -10.967 | -10.476 | -10.474 |
De stijging van het saldo inclusief reserves met €0,6 miljoen in 2022 ten opzichte van 2021 is als volgt te verklaren:
Openbare orde en veiligheid
- Als gevolg van indexering van lonen en prijzen zijn de lasten in 2022 €43.000 hoger;
- Conform voorjaarsnota 2021 is voor de uitvoering van Bibob €70.000 beschikbaar en €100.000 voor de kamerverhuurproblematiek;
Voor handhaving bodycams is eenmalig in 2022 €50.000 beschikbaar en om intensieve toezicht en handhavingsacties in overlastgebieden te kunnen uitvoeren is er voor 2022 en 2023 €100.000 beschikbaar voor inzet duo-boa's; - Al meerdere jaren zijn er problemen op de Beestenmarkt. Hiervoor is conform voorjaarsnota 2021 €250.000 beschikbaar;
- In 2021 zijn de inkomsten horeca vanwege corona verlaagd €80.000 en inkomsten evenementen zijn met €50.000 verlaagd.
Crisisbeheersing en Brandweer
- Reguliere indexatie van de bijdrage aan de Veiligheidsregio €110.000;
- Er is in 2021 een voordelige afrekening 2020 van de Veiligheidsregio ontvangen van €258.000.
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Crisisbeheersing en Brandweer | -7.541 | -7.760 | -7.796 | -7.689 | -7.686 |
Openbare orde en Veiligheid | -3.286 | -3.221 | -3.180 | -2.802 | -2.802 |
Saldo exclusief reserves | -10.827 | -10.981 | -10.975 | -10.490 | -10.488 |
(bedragen x €1.000)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 200 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -200 | 0 | 0 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Aanpak huiselijk geweld Deventer visie 2016-2019 | 0,6 Mb | |
Aanpak ondermijning en weerbaarheid | 0,9 Mb | |
Aanpak veelplegers | 0,1 Mb | |
Beleidsregel bijzondere situaties wet Bibob | 0,2 Mb | |
Regelgeving evenementen | 1,0 Mb | |
Uitvoeringsprogramma VTH 2021 | 1,0 Mb | |
Huisvestingsverordening 2019 | 0,1 Mb | |
Meerjarenveiligheidsbeleid 2020-2023 | 0,5 Mb |
GR
GR Veiligheidsregio IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Openbare orde en veiligheid | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij wet zijn gemeenten ondergebracht in 25 veiligheidsregio's om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | ||
Financieel risico: | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd en opgenomen in de programmabegroting.De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen.Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat het weerstandsvermogen €1,18 miljoen zou moeten bedragen. Veiligheidsregio IJsselland heeft op dit moment een weerstandsvermogen van €1,0 miljoen. Dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Aan de hand van ervaringen met risicomanagement de komende jaren pas definitieve uitspraken te doen over de eventuele aanpassing van de hoogte van de aan te houden reserve / weerstandscapaciteit.De zeggenschap in de Veiligheidsregio is 9% en het financieel belang 18,96%. | ||
Toelichting: | Voorafgaand aan de begroting 2017 is de verdeelmethodiek herzien. Door het algemeen bestuur is op 23 maart 2016 namelijk gekozen voor een combinatiemodel voor de verdeling van de kosten. De kosten worden vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds. In 2019 zou de verdeelmethodiek opnieuw worden geëvalueerd waarbij in principe het gekozen combinatiemodel gehandhaafd blijft. Er wordt alleen gekeken of het geobjectiveerde aandeel van het gemeentefonds in de verdeelmethodiek kan worden vergroot. Besluitvorming is uitgesteld om ontwikkelingen rondom de bestuurlijke opdracht om te komen tot een toekomstbestendige brandweer, de Wnra en dienstverband vrijwilligers inzichtelijk te krijgen. Verwachting is dat binnen een jaar de financiële gevolgen duidelijk worden en het gesprek over de gevolgen en eventuele herziening van de verdeelsleutel bij elkaar komen.Voor Veiligheidsregio IJsselland blijft er nog een te realiseren taakstelling voor de ontoereikende BTW compensatie van structureel €130.000 (vanaf 2024). Dit nadeel is tijdens het proces van de regionalisering al in beeld gebracht. | ||
Beleidsvoornemens: | In februari 2019 is de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 “Samen werken aan veiligheid” vastgesteld. De beleidsagenda is opgesteld samen met medewerkers en vertegenwoordigers van gemeenteraden, bestuur en veiligheidspartners.De beleidsagenda kent doorwerking naar de begroting 2020-2023. Concrete uitwerking van thema’s van de beleidsagenda gebeurt in jaarplannen van 2020-2023. Binnen de brandweer en crisisbeheersing is een aantal ontwikkelingen gaande die ook in 2022 een vervolg zullen krijgen:- N.a.v. Europese regelgeving zal de organisatievorm (waarbij brandweervrijwilligers gekazerneerd of geconsigneerd zijn) tegen het licht gehouden worden- Er zullen nieuwe keuzes worden gemaakt over de organisatievorm en/of de aanstelling van vrijwilligers- Op gebied van crisisbeheersing zal de integrale sturing worden versterkt- Een samenvoeging van drie meldkamers in Oost-Nederland . Deze samenvoeging is begin 2023 een feit en vereist voorbereiding op gebied van personeel, middelen en werkprocessen. In 2022 zal worden gewerkt aan een nieuw strategisch beleidsplan voor de periode 2023-2026. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | €7.341.205 | ||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €5.460.349 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €32.544.539 | 0 | 0 |
Resultaat: | €1.864.000 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | |||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: | |||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |