Het programma omvat 2 onderdelen:
- 4a. De zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid;
- 4b. De transitie naar een fossiel vrije en klimaatneutrale energievoorziening.
4a. Milieu en duurzaamheid
Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het het verminderen van de milieugevolgen, zoals geluidhinder, de luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds houdt het programma zich ook bezig met het toekomstbestendig maken van de gemeente op het gebied van milieugevolgen.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Op andere beleidsterreinen is dat meer een proactieve rol. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn. Wel zoeken we op een aantal gebieden, bijvoorbeeld natuurinclusief bouwen juist wel weer naar mogelijkheden om prestaties meer af te dwingen.
4b. Energietransitie
Het programma omvat de transitie naar een toekomstbestendige, fossielvrije en klimaatneutrale energievoorziening in Deventer. Het gaat daarbij om een energiezuiniger gebouwde omgeving (woongebieden en bedrijventerreinen), een aardgasvrije warmtevoorziening waarbij zoveel mogelijk lokale duurzame warmtebronnen worden benut en (grootschalige) opwek van duurzame energie met zon, wind en alternatieve technieken.
Randvoorwaardelijke voor de energietransitie is een toekomstbestendige energie-infrastructuur. Daarbij gaat het om voldoende netcapaciteit, een goede netinpassing, slim koppelen van vraag en aanbod van energie en energieopslag (waaronder waterstof).
In het Klimaatakkoord (mei 2019) is een stevige regierol gelegd bij de gemeente om de landelijke doelstelling van 49% (in EU-verband wordt dit mogelijk verhoogd tot 55%) CO2-reductie in 2030 te realiseren. Het Energieplan Deventer (vastgesteld juli 2020), de Transitievisie Warmte (vastgesteld februari 2021) en de Regionale Energiestrategie (vastgesteld juli 2021) beschrijven de doelstellingen en de strategie voor de energietransitie in Deventer.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
4a. Milieu en Duurzaamheid
De gemeenteraad heeft in 2020 het nieuwe grondstoffenplan vastgesteld. In 2021 voeren we het plan uit en worden er medio 2021 op veel plaatsen bijvoorbeeld papiercontainers geplaatst. Deventer blijft koploper voor wat betreft de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar.
Op het gebied van bodem vormt het Convenant 2016-2020 tussen VNG, IPO, VNG en UvW de leidraad. In 2021 loopt de werkwijze van het convenant nog door om daarna opgenomen te worden in de Omgevingswet. Vrijwel alle milieuwetgeving zal worden opgenomen in de Omgevingswet. In een aantal gevallen, zoals bodem, wordt dit gecombineerd met een ingrijpende stelselwijziging en met (ruimtelijke en milieu) ingrepen als gevolg van de energietransitie, o.a. door de zoektocht naar nieuwe energiebronnen zoals geothermie. Voor de invoering van de Omgevingswet is op vrijwel alle beleidsterreinen aanvullende personele inzet nodig.
Bij Vergunningen, Toezicht en Handhaving en bij bodem, geluid en lucht is de uitvoering van de basis- en beleidstaken neergelegd bij de Omgevingsdienst IJsselland.
Een specifiek onderwerp waar komende jaren aandacht voor wordt gevraagd is asbest. De voorgenomen wettelijke sanering in 2024 wordt niet doorgevoerd. Wat de gezondheidsrisico’s niet anders maakt en daarom blijft Deventer structureel aandacht schenken aan de sanering van asbest.
In het kader van de Gelders Overijsselse Regionale Agenda Laadinfrastructuur (GORAL) bereiden we een nieuwe concessie voor ten behoeve van het exclusief plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte. Parallel aan de nieuwe concessie vindt voorbereiding plaats van een gemeentelijke laadvisie en een actueel plaatsingsbeleid. De hiervoor opgestelde startnotitie is op 6 april 2021 vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Vaststelling van de laadvisie en het plaatsingsbeleid is voorzien in het najaar van 2021.
Het schone luchtakkoord is ondertekend in 2020. Jaarlijks zal dit leiden tot acties en monitoring. Hiervoor is structureel aandacht noodzakelijk. Overige relevante beleidskaders zijn: herziene kader Externe Veiligheid, Basisnet Spoor, Werkwijze Ecologie, Europese normen voor Luchtkwaliteit.
4b. Energietransitie
In 2019 is het Klimaatakkoord vastgesteld en zijn de klimaatdoelen vastgelegd in de Klimaatwet:
- Verminderen van 49% van de broeikasgasuitstoot in 2030 (ten opzichte van 1990);
- Verminderen van 95% van de broeikasgasuitstoot in 2050 (ten opzichte van 1990);
- 100% broeikasgas-neutrale elektriciteit in 2050.
Uitvloeisel van het Klimaatakkoord is dat in 30 regio’s in Nederland een Regionale Energiestrategie (RES) moet worden vastgesteld. Deventer valt onder de RES West Overijssel. De RES gaat in hoofdzaak in op grootschalige opwek van elektriciteit met zon en wind en voor zover van toepassing op de verdeling van bovenlokale warmtebronnen. Het Deventer-bod in de op 7 juli 2021 door de gemeenteraad vastgestelde RES 1.0 bedraagt 212 GWh aan grootschalige opwek. De RES wordt iedere 2 jaar geactualiseerd waarbij nieuwe inzichten en (technologische) ontwikkelingen kunnen worden meegenomen. In de RES 2.0 wordt het bod nader geconcretiseerd (techniek en locatie).
Een andere gemeentelijke opdracht uit het Klimaatakkoord is dat iedere gemeente een Transitievisie Warmte (TVW) opstelt. In de TVW wordt per wijk/dorp weergegeven wat het beste en meest passende alternatief voor aardgas is (energetische, technische en economisch) en of de overgang in het betreffende gebied voor of na 2030 zal plaatsvinden. De Transitievisie Warmte voor Deventer is vastgesteld in februari 2021.
De concrete uitwerking van de TVW per buurt vindt plaats in Wijk Uitvoeringsplannen (WUP’s). Het WUP Zandweerd (vastgesteld maart 2021) is een van de eerste WUP’s in Nederland. Het WUP Bathmen is begin 2022 gereed en met het WUP Oranjekwartier/Ludgereskwartier is gestart. Bij het opstellen van de WUP’s wordt een wijkaanpak gehanteerd. Daarbij worden de bewoners en de andere partners in de betreffende buurt nadrukkelijk betrokken en worden mee koppelkansen (verduurzaming woningbezit corporaties, sociaal, klimaatadoptie, ruimtelijke kwaliteit, etc.) zoveel mogelijk benut. Betaalbaarheid voor bewoners is een belangrijk aandachtspunt in de warmtetransitie. Dit krijgt een nadrukkelijke rol in de wijkaanpak. Binnen Transform worden de instrumenten verkend en ontwikkeld om te zorgen dat fossiel vrij en betaalbaar bereikbaar is voor allen bewoners. Hier ligt een grote uitdaging waarbij ook bestaande en toekomstige rijksregelingen noodzakelijk zullen zijn.
In het project Zandweerd stroomt wordt het Slim Warmtenet Zandweerd gerealiseerd. Daarmee worden woningen van duurzame warmte voorzien met de restwarmte van de nabijgelegen rioolwaterzuivering. Binnen dit project wordt intensief samengewerkt met de gebiedspartners en de bewoners en wordt de wijkaanpak en betaalbaarheid in de praktijk toegepast en geoptimaliseerd.
Naast energie neutrale en aardgasvrije woongebieden (TVW en WUP’s) en grootschalige opwek voor duurzame energie (RES) wordt ook gekeken naar de toekomstbestendige energievoorziening en verduurzaming van bedrijventerreinen. Een slimme energie-infrastructuur waarbij wordt gestuurd op vraag en aanbod, opslag en toepassing van alternatieve energiebronnen (waaronder waterstof en biogas) is daarbij een randvoorwaarde.
Doelstelling - Verbetering van de milieukwaliteit van de fysieke leefomgeving
Het doel van de Omgevingswet is het bevorderen van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Het begrip omgevingswaarde staat hierin centraal. Door de integraliteit van de wet gaat het ook om het afwegen van alle belangen en waarden die in de fysieke leefomgeving een rol spelen, het gaat over de wijze waarop we al die belangen laten meewegen in het proces. Het gaat over duurzame, ecologische, ruimtelijke, economische, sociale, financiële, klimaat of energietransitie belangen. Hoe zorgen we er met elkaar voor dat al deze - tegenstrijdige - belangen voldoende tot zijn recht komen. En hoe zorgen we ervoor dat we hierin initiatieven van bewoners en bedrijven voldoende kunnen ondersteunen.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Samen werken en samen leven
Prestaties
Doelstelling - Zorgvuldig omgaan met grondstoffen, circulariteit bevorderen
Circulaire principes worden integraal onderdeel van het beleidsproces en besluitvormingsproces en de uitvoering van de gemeente. Het is een manier van denken over hoe we met grondstoffen, producten en afval omgaan.<br>We willen het bewustzijn van het te veel gebruiken van eindige grondstoffen en het onnodig weggooien van producten vergroten.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Prestaties
Doelstelling - Verbetering kwaliteit van bodem en ondergrond
Het verder verbeteren van de kwaliteit van bodem en ondergrond.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Prestaties
Doelstelling - Doorgaande verbetering duurzaamheid
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente. Duurzaamheid speelt op allerlei terreinen; bij groen- en waterstructuren, klimaatadaptie, mobiliteit, binnen de maak- en kenniseconomie, bedrijventerreinen, binnen <br>droge en natte ecologische verbindingszones.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Prestaties
Doelstelling - Verduurzamen energievoorziening en reduceren CO2
Het jaarlijks toenemen van het percentage hernieuwbare energie (electriciteit en warmte) en het dalen van de geproduceerde CO2.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Prestaties
Beleidsindicatoren | Milieu en Duurzaamheid | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
33 | Volksgezondheid en milieu | Omvang huishoudelijk restafval | 73 | Kg/inwoner | CBS |
34 | Volksgezondheid en milieu | Hernieuwbare elektriciteit | 7,40 | % | RWS |
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 23.279 | 19.487 | 18.269 | 18.250 | 18.256 |
Baten | 22.274 | 16.985 | 16.230 | 16.236 | 16.242 |
Saldo exclusief reserves | -1.005 | -2.502 | -2.038 | -2.014 | -2.014 |
Storting in reserves | 2.095 | 44 | 45 | 19 | 20 |
Putting uit reserves | 488 | 299 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | -1.607 | 255 | -45 | -19 | -20 |
Saldo inclusief reserves | -2.612 | -2.247 | -2.083 | -2.033 | -2.034 |
De daling van het saldo inclusief reserves met €365.000 in 2022 ten opzichte van 2021 is als volgt te verklaren:
Afval
Uit het vierde compensatiepakket Corona is in 2021 een extra budget van €161.000 beschikbaar gesteld voor extra kosten met betrekking tot afvalinzameling die gemaakt worden als gevolg van de Corona crisis.
Milieubeheer
- Reguliere indexatie van de bijdrage aan de Omgevingsdienst €38.000;
- In 2021 zijn de apparaatskosten eenmalig verhoogd ten behoeve van de uitvoering van de Energietransitie €245.000;
- Conform voorjaarsnota 2021 is in 2022 voor uitvoering van de vastgestelde wijkuitvoeringsplannen €97.000 beschikbaar en ten behoeve van faciliteren van realisatie grootschalige opwek is er voor 2022 en 2023 €49.000 beschikbaar;
- Ten behoeven van voortgang activiteiten duurzaamheidscentrum €63.000.
- Met de meicirculaire 2021 is eenmalig €202.000 ontvangen voor ruiming V1bom.
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Afval | 2.199 | 2.352 | 2.352 | 2.352 | 2.352 |
Inkomensregelingen | -997 | -992 | -992 | -992 | -992 |
Milieubeheer | -2.216 | -3.871 | -3.407 | -3.383 | -3.383 |
Treasury | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Saldo exclusief reserves | -1.005 | -2.502 | -2.038 | -2.014 | -2.014 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Grondstoffenplan 2020-2024 | 1,2 Mb | |
Beleidsnota ecologie | 2,5 Mb | |
Gebiedsgericht Grondwaterbeheerplan | 1,7 Mb | |
Omgevingsvisie externe veiligheid 2015 | 4,7 Mb | |
Uitvoeringsagenda Duurzaamheid | 1,3 Mb | |
Energieplan Deventer | 1,1 Mb |
NV
NV Vastgoed Milieucentrum Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Milieu en duurzaamheid | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 49,50% | ||
Doel en openbaar belang: | Realiseren, in stand houden en beheren van de accommodatie voor een milieucentrum annex kinderboerderij. | ||
Financieel risico: | Per 1-7-2021 is het vastgoed van de NV aan de gemeente overgedragen. In 2021 wordt de NV geliquideerd. | ||
Toelichting: | De NV heeft de exploitatie over het eerste half jaar van 2021 gevoerd. In de balans van de jaarrekening 2020 zijn daartoe al verplichtingen en rechten over dat eerste half jaar meegenomen. | ||
Beleidsvoornemens: | Liquidatie van de NV in 2021.De gemeente krijgt haar aandelenkapitaal ad €272.268 teruggestort. Omdat bij oprichting van de NV het destijds gestorte aandelenkapitaal als verlies is genomen in de exploitatie van de gemeente en er aldus geen geactiveerd aandelenkapitaal op de balans staat, kan het teruggestorte aandelenkapitaal als reserve worden aangemerkt. Een deel van die reserve moet als onderhoudsreserve worden bestemd. De hoogte van de aan te houden onderhoudsreserve wordt bepaald door een nieuw meerjarig onderhoudsprogramma (MJOP) op basis van de door de gemeente gehanteerde conditiescore methodiek NEN2767 op te stellen inclusief een vervangingsschema voor de activa. Daarna (tweede helft van 2021) wordt duidelijk of en in welke mate een deel van de reserve zou kunnen vrijvallen ten gunste van of de algemene middelen of verduurzaming van de objecten. Daartoe wordt t.z.t. een voorstel voorgelegd. Tot die tijd worden de middelen gereserveerd. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | |||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €571.097 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €33.877 | 0 | 0 |
Resultaat: | -€175.816 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | €272.268 (€0) | ||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: | |||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |
GR
GR Omgevingsdienst IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Wijhe | ||
Website: | |||
Programma: | Milieu en duurzaamheid | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 8% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van vergunningverlening, toezicht houden en handhaving van de milieuwetgeving. | ||
Financieel risico: | In juni 2018 zijn door het Algemeen Bestuur de nota &quot;Kaders weerstandsvermogen&quot; en nota &quot;weerstandsvermogen&quot; vastgesteld. De laatst genoemde nota gaat in op de bepaling van de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico inventarisatie. De risico-inventarisatie resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van €311.000 en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | De Omgevingsdienst maakte in 2021 een Plan van Aanpak waarbij ze in 5 sporen werken aan een efficiënte en ingerichte organisatie die financieel in control is en focust op een rendementsverbetering van de beschikbare capaciteit. De komende periode zal een voorstel worden gedaan voor de herijking van de financieringsgrondslagen, met ingang van 2023. Daarnaast vraagt de implementatie van de Omgevingswet de komende jaren veel aandacht. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | €1.449.327 | ||
Subsidie 2021: | |||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €639.855 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €1.409.109 | 0 | 0 |
Resultaat: | €312.837 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | |||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: | |||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |