4a. Milieu en Duurzaamheid

De gemeenteraad heeft in 2020 het nieuwe grondstoffenplan vastgesteld. In 2021 voeren we het plan uit en worden er medio 2021 op veel plaatsen bijvoorbeeld papiercontainers geplaatst. Deventer blijft koploper voor wat betreft de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar.

Op het gebied van bodem vormt het Convenant 2016-2020 tussen VNG, IPO, VNG en UvW de leidraad. In 2021 loopt de werkwijze van het convenant nog door om daarna opgenomen te worden in de Omgevingswet. Vrijwel alle milieuwetgeving zal worden opgenomen in de Omgevingswet. In een aantal gevallen, zoals bodem, wordt dit gecombineerd met een ingrijpende stelselwijziging en met (ruimtelijke en milieu) ingrepen als gevolg van de energietransitie, o.a. door de zoektocht naar nieuwe energiebronnen zoals geothermie. Voor de invoering van de Omgevingswet is op vrijwel alle beleidsterreinen aanvullende personele inzet nodig.

Bij Vergunningen, Toezicht en Handhaving en bij bodem, geluid en lucht is de uitvoering van de basis- en beleidstaken neergelegd bij de Omgevingsdienst IJsselland.

Een specifiek onderwerp waar komende jaren aandacht voor wordt gevraagd is asbest. De voorgenomen wettelijke sanering in 2024 wordt niet doorgevoerd. Wat de gezondheidsrisico’s niet anders maakt en daarom blijft Deventer structureel aandacht schenken aan de sanering van asbest.
In het kader van de Gelders Overijsselse Regionale Agenda Laadinfrastructuur (GORAL) bereiden we een nieuwe concessie voor ten behoeve van het exclusief  plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte. Parallel aan de nieuwe concessie vindt voorbereiding plaats van een gemeentelijke laadvisie en een actueel plaatsingsbeleid. De hiervoor opgestelde startnotitie is op 6 april 2021 vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Vaststelling van de laadvisie en het plaatsingsbeleid is voorzien in het najaar van 2021.

Het schone luchtakkoord is ondertekend in 2020. Jaarlijks zal dit leiden tot acties en monitoring. Hiervoor is structureel aandacht noodzakelijk. Overige relevante beleidskaders zijn: herziene kader Externe Veiligheid, Basisnet Spoor, Werkwijze Ecologie, Europese normen voor Luchtkwaliteit.

4b. Energietransitie

In 2019 is het Klimaatakkoord vastgesteld en zijn de klimaatdoelen vastgelegd in de Klimaatwet:

  • Verminderen van 49% van de broeikasgasuitstoot in 2030 (ten opzichte van 1990);
  • Verminderen van 95% van de broeikasgasuitstoot in 2050 (ten opzichte van 1990);
  • 100% broeikasgas-neutrale elektriciteit in 2050.  

Uitvloeisel van het Klimaatakkoord is dat in 30 regio’s in Nederland een Regionale Energiestrategie (RES) moet worden vastgesteld. Deventer valt onder de RES West Overijssel. De RES gaat in hoofdzaak in op grootschalige opwek van elektriciteit met zon en wind en voor zover van toepassing op de verdeling van bovenlokale warmtebronnen. Het Deventer-bod in de op 7 juli 2021 door de gemeenteraad vastgestelde RES 1.0 bedraagt 212 GWh aan grootschalige opwek. De RES wordt iedere 2 jaar geactualiseerd waarbij nieuwe inzichten en (technologische) ontwikkelingen kunnen worden meegenomen. In de RES 2.0 wordt het bod nader geconcretiseerd (techniek en locatie).  

Een andere gemeentelijke opdracht uit het Klimaatakkoord is dat iedere gemeente een Transitievisie Warmte (TVW) opstelt. In de TVW wordt per wijk/dorp weergegeven wat het beste en meest passende alternatief voor aardgas is (energetische, technische en economisch) en of de overgang in het betreffende gebied voor of na 2030 zal plaatsvinden. De Transitievisie Warmte voor Deventer is vastgesteld in februari 2021.

De concrete uitwerking van de TVW per buurt vindt plaats in Wijk Uitvoeringsplannen (WUP’s). Het WUP Zandweerd (vastgesteld maart 2021) is een van de eerste WUP’s in Nederland. Het WUP Bathmen is begin 2022 gereed en met het WUP Oranjekwartier/Ludgereskwartier is gestart. Bij het opstellen van de WUP’s wordt een wijkaanpak gehanteerd. Daarbij worden de bewoners en de andere partners in de betreffende buurt nadrukkelijk betrokken en worden mee koppelkansen (verduurzaming woningbezit corporaties, sociaal, klimaatadoptie, ruimtelijke kwaliteit, etc.) zoveel mogelijk benut. Betaalbaarheid voor bewoners is een belangrijk aandachtspunt in de warmtetransitie. Dit krijgt een nadrukkelijke rol in de wijkaanpak. Binnen Transform worden de instrumenten verkend en ontwikkeld om te zorgen dat fossiel vrij en betaalbaar bereikbaar is voor allen bewoners. Hier ligt een grote uitdaging waarbij ook bestaande en toekomstige rijksregelingen noodzakelijk zullen zijn.

In het project Zandweerd stroomt wordt het Slim Warmtenet Zandweerd gerealiseerd. Daarmee worden woningen van duurzame warmte voorzien met de restwarmte van de nabijgelegen rioolwaterzuivering. Binnen dit project wordt intensief samengewerkt met de gebiedspartners en de bewoners en wordt de wijkaanpak en betaalbaarheid in de praktijk toegepast en geoptimaliseerd.  
Naast energie neutrale en aardgasvrije woongebieden (TVW en WUP’s) en grootschalige opwek voor duurzame energie (RES) wordt ook gekeken naar de toekomstbestendige energievoorziening en verduurzaming van bedrijventerreinen. Een slimme energie-infrastructuur waarbij wordt gestuurd op vraag en aanbod, opslag en toepassing van alternatieve energiebronnen (waaronder waterstof en biogas) is daarbij een randvoorwaarde.