Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Binnen het sociaal domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
De lijn van opgroeien in Deventer is die van Wieg naar Werk. In 2019 is de visie van Wieg naar Werk 4.0 aangescherpt met extra aandacht voor preventie. Het uitgangspunt “het normale leven versterken” met de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut staat hierin centraal. Maar ook is er aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met kinderen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen. De huidige visie van wieg naar werk (5.0) 2019-2022 loopt in 2022 af. In 2022 zal gewerkt worden aan de visie van wieg naar werk 6.0.
Het Rijk heeft in 2019 besloten om gemeenten tot en met 2021 te compenseren voor de extra uitgaven in de jeugdhulp. En in de tussentijd onderzoek te doen naar het structurele karakter van het tekort. Een deel van deze extra verkregen rijksmiddelen zijn in de begroting 2020 gedurende 3 jaar (tot en met 2022) beschikbaar gesteld voor de jeugd. Deze middelen worden “geïnvesteerd” in preventie- en maatwerkprojecten en projecten gericht op de samenwerking met onderwijs en jeugdbeleid volgens de lijn van de hierboven genoemde beleidskader van Wieg naar Werk 5.0 en de daarin benoemde prioriteiten. Deze projecten zullen in 2022 geëvalueerd worden. Aan de hand van de evaluatie zal bekeken worden welke projecten stoppen en welke gecontinueerd zullen worden.
Inmiddels is er landelijk onderzoek gedaan naar de tekorten in de jeugdzorg bij gemeenten en de bedragen die nodig zijn om de tekorten bij gemeenten te dekken. Een commissie van wijzen heeft uiteindelijk een uitspraak gedaan. Het huidige demissionaire kabinet heeft besloten in 2021 en 2022 gemeenten eenmalig te compenseren en de structurele toekenning over te laten aan het nieuwe kabinet. Voor Deventer gaat het in 2021 om eenmalig €3,1 miljoen en in 2022 om eenmalig €9,5 miljoen.
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de inwoners c.q. jongeren/ouders/ verzorgers zelf. Wanneer men er niet uitkomt op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden “in het normale leven”: thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jongeren organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk.
Zoveel mogelijk vanuit 1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon gedachte. Voor 2022 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd (in lijn met die uit 2021) in :
- We versterken en verdiepen de samenwerking met onze CJG partners, onderwijs, GGD, welzijnsorganisaties. Daarin werken we aan het verder ontwikkelen van de basisvoorzieningen en algemene voorzieningen zoals bijvoorbeeld het kinderwerk, jongerenwerk en VVE;
- Medewerkers van Team Toegang Jeugd sluiten nog meer aan op de leefwereld van jongeren en hun ouders en werken daarin nauw samen met andere professionals in het normale leven;
- We verbeteren de samenwerking van de jeugdnetwerken in de wijk met de sociale teams en andere partijen;
- We intensiveren de samenwerking met het onderwijs en realiseren ook een betere aansluiting tussen het onderwijs en de zorg en arbeidsmarkt. In 2022 zullen we gaan werken aan de human capital agenda met daarin concrete acties om de arbeidsmarktpositie van jongeren te versterken;
- Vanuit het programma zal een bijdrage geleverd worden aan het binden van scholieren en studenten aan de stad (HBO als HBO). Jongeren dragen bij aan de leefbaarheid, sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt.
We gaan de toegang (zorg, jeugd en werk) nog beter en slimmer inrichten. We geven professionals de ruimte en het vertrouwen om te handelen. Voor 2022 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd:
- We versterken de samenwerking met huis- en jeugdartsen en gecertificeerde instellingen (GI's);
- We versterken en verdiepen de samenwerking met het onderwijs;
- Vanuit de nieuwe situatie dat de medewerkers van team toegang jeugd in dienst zijn bij de gemeente versterken we de samenwerking tussen de 3 toegangen voor jongeren (sociaal team, Team Toegang Jeugd en jongerenloket);
- We versterken de rol van leerplicht, RMC en het jongerenloket en de samenwerking met andere partijen (onderwijs, arbeidsmarkt en zorg).
In 2022 maken we, in samenspraak met het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) die de inkoop van de jeugdhulp verzorgd, met partijen in de gemeente afspraken voor zorg en ondersteuning om de beweging van individuele naar algemene voorzieningen te stimuleren. Dit met als uitgangspunt de integrale benadering en de doorgaande zorglijn voor 18-/18+. Voor 2022 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd:
- Bieden alleen maatwerkvoorzieningen aan die voortkomen uit de ondersteuningsvraag van de jongere (en/of ouders) en is gericht zijn op het versterken van het normale leven;
- We zoeken de samenwerking met die aanbieders die innoveren in hun zorgaanbod zodat ze doen wat nodig is voor de jongere.
Nationaal Programma Onderwijs
Gemeenten krijgen de komende twee schooljaren (tot en met 31 juli 2023) extra geld uit het Nationaal Programma Onderwijs. Voor Deventer gaat het om €1,7 miljoen in totaal. Het betreft een specifieke uitkering, waarbij het budget gebruikt dient te worden voor maatregelen om onderwijsvertragingen in te halen die kinderen tijdens de coronapandemie hebben opgelopen. De maatregelen moeten voldoen aan specifieke bestedingsdoelen en dienen aan te sluiten op de interventies die de scholen al nemen vanuit hun verantwoordelijkheid (en de middelen die de scholen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs hebben gekregen). De maatregelen die in Deventer voor de komende 2 schooljaren worden genomen zijn uitgewerkt in een lokaal plan.
Huisvesting onderwijs
De leegstand van schoolgebouwen, leerlingengroei bij een aantal scholen en de kwalitatieve staat van een aantal schoolgebouwen heeft geleid tot de opstelling van een nieuw IHP dat in het najaar van 2021 wordt vastgesteld. Hierin zijn de volgende investeringen in de onderwijshuisvesting geprioriteerd:
- Vervangende nieuwbouw voor de ZMOK leerlingen van Intermetzo (gebouw Splithofstraat)
- Uitbreiding Kindcentrum Borgele
- Vervangende nieuwbouw scholencomplex Zwaluwenburg
- Vervangende nieuwbouw scholencomplex Colmschaterenk in Colmschate-zuid.
Realisering van de goedgekeurde voorzieningen uit eerdere jaarprogramma’s is in uitvoering. Dit betreft de nieuwe huisvesting van het vmbo van het Etty Hillesum Lyceum op de Marke-zuid, de vervangende nieuwbouw van het schoolgebouw Sancta Maria in Lettele en de uitbreiding van het Kindcentrum Rivierenwijk.
Voor het jaar programma onderwijshuisvesting 2022 zijn aanvragen ingediend en in behandeling voor de ingebruikneming van het gebouw Enkdwarsstraat 5 voor de Olijfboom, alsmede voor de uitbreiding van het Kindcentrum Borgele in behandeling en deze aanvragen leiden eind 2021 tot een kredietaanvraag bij de Raad.
Kadernota vastgoed
Na vaststelling van de nieuwe kadernota vastgoed gaat het eigendom, beheer en onderhoud van het gemeentelijke vastgoed over naar de vakgroep vastgoed. Voor programma jeugd en onderwijs gaat het om de gymzalen, kinderopvanglocaties en jongerencentra die in eigendom van de gemeente zijn. We maken nadere (financiële) afspraken over de implementatie van de kadernota vastgoed, samen met de andere betrokken programma’s.
Doelstelling - 1. Normale Leven Versterken
We versterken het normale leven.Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - 3. Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jongeren die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Doelstelling - 2. Toegang
Toegang biedt ondersteuning aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden.De gezinscoaches werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Prestaties
Beleidsindicatoren | Jeugd en Onderwijs | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
17 | Onderwijs | Absoluut verzuim | 1,10 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO |
18 | Onderwijs | Relatief verzuim | 25 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO |
19 | Onderwijs | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | 2,10 | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Ingrado |
22 | Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | 1 | % 12 t/m 21 jarigen | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
23 | Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | 6 | % kinderen tot 18 jaar | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tiel |
29 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | 11,20 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
30 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | 1,20 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
31 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | 0,30 | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS |
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 40.751 | 43.125 | 42.001 | 43.913 | 42.893 |
Baten | 3.992 | 3.823 | 3.823 | 3.823 | 3.824 |
Saldo exclusief reserves | -36.759 | -39.302 | -38.178 | -40.090 | -39.069 |
Storting in reserves | 214 | 126 | 0 | 571 | 0 |
Putting uit reserves | 729 | 523 | 354 | 543 | 533 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 515 | 396 | 354 | -28 | 533 |
Saldo inclusief reserves | -36.244 | -38.906 | -37.824 | -40.119 | -38.536 |
De stijging van het saldo tussen 2022 en 2021 met circa €2,7 miljoen is als volgt te verklaren:
Onderwijshuisvesting
Het integrale huisvestingsplan (IHP) is geactualiseerd. Vier schoolgebouwen (Splithofstraat, Kindcentrum Borgele, Zwaluwenburg, Colmschaterenk) zijn geprioriteerd om voor vervangende nieuwbouw of uitbreiding in aanmerking te komen en voor Zwaluwenburg dienen we de boekwaarde af te boeken (€1,2 miljoen).
Jeugdhulp (maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18-)
Bij de mei circulaire 2021 is €1,3 miljoen beschikbaar gesteld voor het woonplaatsbeginsel (voogdij 18+).
Overige
De overige stijging wordt voornamelijk verklaard door reguliere prijs- en looncompensatie op de verschillende budgetten.
(bedragen x €1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Geescaleerde zorg 18- | -2.803 | -2.851 | -2.851 | -2.851 | -2.851 |
Maatwerkdienstverlening 18- | -24.338 | -25.892 | -25.887 | -25.886 | -25.885 |
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -2.812 | -2.871 | -2.773 | -2.773 | -2.773 |
Onderwijshuisvesting | -6.807 | -7.687 | -6.667 | -8.581 | -7.561 |
Saldo exclusief reserves | -36.759 | -39.302 | -38.178 | -40.090 | -39.069 |
(bedragen x €1.000)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 11.134 | 15.646 | 8.158 | 2.009 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -11.134 | -15.646 | -8.158 | -2.009 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2018-2023 | 0,3 Mb | |
Preventienotitie Het normale leven versterken | 0,5 Mb | |
Beleidskader Van Wieg naar Werk 2019-2022 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen | 1,7 Mb | |
Visie Jeugdhulp IJsselland 2016-2020 | 0,5 Mb |
GR
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Jeugd en onderwijs | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringsorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft met deels personele detacheringen. | ||
Toelichting: | Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatschappen conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%. De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden jaarlijks met voorschotten door de deelnemende gemeenten betaald en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil. | ||
Beleidsvoornemens: | De samenwerking tussen de elf IJssellandse gemeenten heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van het gezamenlijk organiseren en uitvoeren van een deel van de taken van de Jeugdwet, naar een samenwerking waarin gemeenten daarnaast meer en meer van elkaar willen leren op het gebied van beleid en uitvoering. In 2021 heeft het bestuurlijk overleg ingestemd met de Regionale Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025. Deze ligt op dit moment ter besluitvorming bij de gemeenteraden. Het aankomende jaar gaan gemeenten en het RSJ IJsselland samen met aanbieders, ouders en jeugdigen verder met de uitwerking van belangrijke thema’s in de visie, zoals bovenregionale samenwerking, de aanpak van wachtlijsten en het beheersen van de kosten van jeugdhulp. Deze thema’s zijn verder uitgewerkt in de Regioagenda Jeugdhulp IJsselland 2021-2022.Eind september 2019 is het RSJ IJsselland (hierna RSJ) in samenwerking met de 11 gemeenten gestart met het project ‘doorontwikkeling inkoopmodel IJsselland’. Doel is om de gehele jeugdhulp in de regio IJsselland, met uitzondering van Jeugdbescherming en jeugdreclassering, opnieuw in te kopen en te contracteren. Onder meer als gevolg van Corona is eerder besloten om het project uit te stellen, waarbij 1 januari 2022 de nieuwe ingangsdatum van de contracten werd. In maart 2021 is de gemeenteraad geïnformeerd over de definitieve inkoopstrategie specialistische jeugdhulp.Als gevolg van recente landelijke ontwikkelingen (rapport commissie Sint, jurisprudentie over reële tarieven) en reacties van aanbieders op de tarieven, is besloten de aanbesteding te pauzeren. Over de nieuwe ingangsdatum wordt nog nagedacht, hier moet nog een besluit over worden genomen. | ||
Contractwaarde 2021: | |||
Bijdrage GR 2021: | €380.285 | ||
Subsidie 2021: | €1.915.771 | ||
Dividend 2021: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €0 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | €2.713.042 | 0 | 0 |
Resultaat: | €0 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | 0 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | |||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: | |||
Agio 31-12-2022: | |||
Kapitaal storting 31-12-2022: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2022: |