De lijn van opgroeien in Deventer is die van Wieg naar Werk. In 2019 is de visie van Wieg naar Werk 4.0 aangescherpt met extra aandacht voor preventie. Het uitgangspunt “het normale leven versterken” met de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut staat hierin centraal. Maar ook is er aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met kinderen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen. De huidige visie van wieg naar werk (5.0) 2019-2022 loopt in 2022 af. In 2022 zal gewerkt worden aan de visie van wieg naar werk 6.0.

Het Rijk heeft in 2019 besloten om gemeenten tot en met 2021 te compenseren voor de extra uitgaven in de jeugdhulp. En in de tussentijd onderzoek te doen naar het structurele karakter van het tekort. Een deel van deze extra verkregen rijksmiddelen zijn in de begroting 2020 gedurende 3 jaar (tot en met 2022) beschikbaar gesteld voor de jeugd. Deze middelen worden “geïnvesteerd” in preventie- en maatwerkprojecten en projecten gericht op de samenwerking met onderwijs en jeugdbeleid volgens de lijn van de hierboven genoemde beleidskader van Wieg naar Werk 5.0 en de daarin benoemde prioriteiten. Deze projecten zullen in 2022 geëvalueerd worden. Aan de hand van de evaluatie zal bekeken worden welke projecten stoppen en welke gecontinueerd zullen worden.

Inmiddels is er landelijk onderzoek gedaan naar de tekorten in de jeugdzorg bij gemeenten en de bedragen die nodig zijn om de tekorten bij gemeenten te dekken. Een commissie van wijzen heeft uiteindelijk een uitspraak gedaan. Het huidige demissionaire kabinet heeft besloten in 2021 en 2022 gemeenten eenmalig te compenseren en de structurele toekenning over te laten aan het nieuwe kabinet. Voor Deventer gaat het in 2021 om eenmalig €3,1 miljoen en in 2022 om eenmalig €9,5 miljoen.

Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de inwoners c.q. jongeren/ouders/ verzorgers zelf. Wanneer men er niet uitkomt op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden “in het normale leven”: thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jongeren organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk.

Zoveel mogelijk vanuit 1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon gedachte. Voor 2022 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd (in lijn met die uit 2021) in :

  • We versterken en verdiepen de samenwerking met onze CJG partners, onderwijs, GGD, welzijnsorganisaties. Daarin werken we aan het verder ontwikkelen van de basisvoorzieningen en algemene voorzieningen zoals bijvoorbeeld het kinderwerk, jongerenwerk en VVE;
  • Medewerkers van Team Toegang Jeugd sluiten nog meer aan op de leefwereld van jongeren en hun ouders en werken daarin nauw samen met andere professionals in het normale leven;
  • We verbeteren de samenwerking van de jeugdnetwerken in de wijk met de sociale teams en andere partijen;
  • We intensiveren de samenwerking met het onderwijs en realiseren ook een betere aansluiting tussen het onderwijs en de zorg en arbeidsmarkt. In 2022 zullen we gaan werken aan de human capital agenda met daarin concrete acties om de arbeidsmarktpositie van jongeren te versterken;
  • Vanuit het programma zal een bijdrage geleverd worden aan het  binden van scholieren en studenten aan de stad (HBO als HBO). Jongeren dragen bij aan de leefbaarheid, sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt.

We gaan de toegang (zorg, jeugd en werk) nog beter en slimmer inrichten. We geven professionals de ruimte en het vertrouwen om te handelen. Voor 2022 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd:

  • We versterken de samenwerking met huis- en jeugdartsen en gecertificeerde instellingen (GI's);
  • We versterken en verdiepen de samenwerking met het onderwijs;
  • Vanuit de nieuwe situatie dat de medewerkers van team toegang jeugd in dienst zijn bij de gemeente versterken we de samenwerking tussen de 3 toegangen voor jongeren (sociaal team, Team Toegang Jeugd en jongerenloket);
  • We versterken de rol van leerplicht, RMC en het jongerenloket en de samenwerking met andere partijen (onderwijs, arbeidsmarkt en zorg).

In 2022 maken we, in samenspraak met het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) die de inkoop van de jeugdhulp verzorgd, met partijen in de gemeente afspraken voor zorg en ondersteuning om de beweging van individuele naar algemene voorzieningen te stimuleren. Dit met als uitgangspunt de integrale benadering en de doorgaande zorglijn voor 18-/18+. Voor 2022 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd:

  • Bieden alleen maatwerkvoorzieningen aan die voortkomen uit de ondersteuningsvraag van de jongere (en/of ouders) en is gericht zijn op het versterken van het normale leven;
  • We zoeken de samenwerking met die aanbieders die innoveren in hun zorgaanbod zodat ze doen wat nodig is voor de jongere.

Nationaal Programma Onderwijs

Gemeenten krijgen de komende twee schooljaren (tot en met 31 juli 2023) extra geld uit het Nationaal Programma Onderwijs. Voor Deventer gaat het om €1,7 miljoen in totaal. Het betreft een specifieke uitkering, waarbij het budget gebruikt dient te worden voor maatregelen om onderwijsvertragingen in te halen die kinderen tijdens de coronapandemie hebben opgelopen. De maatregelen moeten voldoen aan specifieke bestedingsdoelen en dienen aan te sluiten op de interventies die de scholen al nemen vanuit hun verantwoordelijkheid (en de middelen die de scholen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs hebben gekregen). De maatregelen die in Deventer voor de komende 2 schooljaren worden genomen zijn uitgewerkt in een lokaal plan.

Huisvesting onderwijs

De leegstand van schoolgebouwen, leerlingengroei bij een aantal scholen en de kwalitatieve staat van een aantal schoolgebouwen heeft geleid tot de opstelling van een nieuw IHP dat in het najaar van 2021 wordt vastgesteld. Hierin zijn de volgende investeringen in de onderwijshuisvesting geprioriteerd:

  1. Vervangende nieuwbouw voor de ZMOK leerlingen van Intermetzo (gebouw Splithofstraat)
  2. Uitbreiding Kindcentrum Borgele
  3. Vervangende nieuwbouw scholencomplex Zwaluwenburg
  4. Vervangende nieuwbouw scholencomplex Colmschaterenk in Colmschate-zuid.

Realisering van de goedgekeurde voorzieningen uit eerdere jaarprogramma’s is in uitvoering. Dit betreft de nieuwe huisvesting van het vmbo van het Etty Hillesum Lyceum op de Marke-zuid, de vervangende nieuwbouw van het schoolgebouw Sancta Maria in Lettele en de uitbreiding van het Kindcentrum Rivierenwijk.

Voor het jaar programma onderwijshuisvesting 2022 zijn aanvragen ingediend en in behandeling voor de ingebruikneming van het gebouw Enkdwarsstraat 5 voor de Olijfboom, alsmede voor de uitbreiding van het Kindcentrum Borgele in behandeling en deze aanvragen leiden eind 2021 tot een kredietaanvraag bij de Raad.

Kadernota vastgoed

Na vaststelling van de nieuwe kadernota vastgoed gaat het eigendom, beheer en onderhoud van het gemeentelijke vastgoed over naar de vakgroep vastgoed. Voor programma jeugd en onderwijs gaat het om de gymzalen, kinderopvanglocaties en jongerencentra die in eigendom van de gemeente zijn. We maken nadere (financiële) afspraken over de implementatie van de kadernota vastgoed, samen met de andere betrokken programma’s.