De kadernota Vastgoed dateert uit 2012. Op 9 februari 2021 heeft het College de uitgangspunten voor het te actualiseren vastgoedbeleid vastgesteld. De Raad heeft haar wensen en bedenkingen meegeven. Verwachting is dat na vaststelling door de Raad, in 2022 gewerkt wordt conform een actuele nota vastgoedbeleid.

In 2018 hebben wij het Beheerplan Groot Onderhoud Vastgoed 2018 – 2021 opgesteld. In afwachting van een actuele vastgoedbeleidsnota wordt dit beheerplan vooralsnog in 2022 doorgezet. De consequenties van de nieuwe kadernota worden – indien van toepassing – verwerkt in een actueel beheerplan.

De panden die wij als kernbezit aanmerken onderhouden wij conform dit beheerplan. Ten behoeve van dit beheerplan zijn de MJOP's van het kernbezit opgesteld. Als gevolg van de integratie van het vastgoed van de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer en de NV Milieucentrum wordt voor dat vastgoed ook een actueel MJOP conform de door de gemeente gehanteerde conditiescore methodiek opgesteld.

Naast het actualiseren van MJOP’s voeren wij risicoscans uit gericht op veiligheid (o.a. brandveiligheid en asbest), waaruit maatregelen voortvloeien die op korte termijn minimaal nodig zijn om de panden bruikbaar en veilig te gebruiken. Deze maatregelen toetsen wij aan de MJOP's en beschikbare onderhoudsbudgetten om te beoordelen of aanvullende middelen noodzakelijk zijn.

Daarnaast is een belangrijke opgave voor de komende jaren het verduurzamen van ons vastgoed. In 2020 heeft de Raad de Routekaart Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed Deventer vastgesteld. Deze is inmiddels uitgewerkt in een portefeuillestrategie en investeringsprogramma, waar de Raad in 2021 over is geïnformeerd. Dit investeringsprogramma geeft weer welke middelen nodig zijn om het totale gemeentelijke kernbezit (incl. onderwijshuisvesting en sportbedrijf)  in 2050 energieneutraal te krijgen. Verduurzaming van ons vastgoed pakken wij op in verschillende projecten en koppelen dit aan het groot onderhoud. Onderdeel hiervan zijn vereiste energie maatregelen om te voldoen aan de wet milieubeheer en het bouwbesluit. Daarmee worden de benodigde maatregelen en de bijbehorende begrote kosten in het kader van duurzaamheid in beeld gebracht. Wij maken onderscheid in noodzakelijke maatregelen als gevolg van wet- en regelgeving en gewenste maatregelen om onze duurzaamheidsambities te realiseren.

De gemeente verhuurt in de regel op basis van de ROZ-modellen (Raad voor Onroerende Zaken). Als verhuurder zijn wij daarbij voor het merendeel van onze vastgoedportefeuille verantwoordelijk voor het groot / planmatig onderhoud. Soms is het groot onderhoud bij de huurder belegd. Onderhoud aan de panden wordt uitgevoerd volgens MJOP (NEN2767). Ons kernbezit onderhouden wij op conditiescore 3. Een uitzondering hierop zijn de monumentale panden, die wij op niveau 2 onderhouden. Voor panden opgenomen in een gebiedsontwikkeling / tijdelijk vastgoed hanteren wij conditieniveau 4.

Het klein onderhoud ligt in principe bij de huurder / gebruiker. In enkele gevallen hebben wij aparte afspraken met de gebruiker gemaakt en voeren wij (een deel van) het klein onderhoud wel uit.

De samenstelling van onze vastgoedportefeuille is voortdurend aan verandering onderhevig. Zo houden wij bij het uitvoeren van onderhoud rekening met eventuele sloop of verkoop van panden. Voor deze panden passen wij maatwerk toe. Het slechts in beperkte vorm kunnen uitvoeren van het totaal benodigde onderhoud vormt daarmee een (financieel)risico voor het bezit. Voorwaarde is dat de veiligheid en bruikbaarheid de ondergrens vormen. Het risico op waardevermindering is reëel. Hier tegenover staan de veelal fors lagere boekwaarden ten opzichte van de verkoop- / marktwaarde.

Ondersteuning organisatie

Het onderhoud voor de huisvesting Stadhuiskwartier is structureel geraamd.

Cultureel erfgoed

Restauraties van met name monumentale culturele gebouwen behoren niet tot het reguliere onderhoud. Hiervoor zullen de komende jaren aparte verzoeken voor aanvullende middelen worden ingediend, indien noodzakelijk.

Sportaccommodaties

Het onderhoud aan sportgebouwen en buitensportaccommodaties wordt conform de meerjarenplanning uitgevoerd.

Onderwijshuisvesting

De gemeente is niet verantwoordelijk voor het onderhoud aan de schoolgebouwen, dat doen de schoolbesturen zelf. Gemeente is wel verantwoordelijk voor het onderhoud aan de locaties voor gymnastiekonderwijs. Deze vallen ook onder het taakveld onderwijshuisvesting. Die locaties zijn opnieuw geïnventariseerd en er wordt gekeken op welke wijze wij het groot onderhoud gaan uitvoeren.