Huidige liquiditeit- en rentepositie

De huidige liquiditeit- en rentepositie van de gemeente kent geen bijzonderheden. De gemeente beschikt over voldoende liquide middelen en een stabiele toegang tot financiering. De rentelasten nemen gestaag af, met name bij het aflopen van langlopende leningen die in een verder verleden tegen hoge rentes zijn afgesloten. Renterisico’s bevinden zich binnen de wettelijke normen.

Financieringsstrategie

Gegeven de doelstellingen van het Treasurystatuut worden enkel nieuwe langlopende leningen aangetrokken overeenkomstig de daadwerkelijke financieringsbehoefte, zoals die gedurende het jaar wordt gemonitord. Tijdelijke schommelingen in de beschikbare liquiditeit worden opgevangen via de bestaande kredietlimiet op de rekening-courant ter hoogte van € 28 miljoen.
Het aantrekken van nieuwe leningen kan op ieder moment plaatsvinden voor zover dit nodig is om voldoende beschikbare liquide middelen te kunnen waarborgen, met inachtneming van de bevoegdheden uit het Treasurystatuut. Bij de keuze voor de rentevaste looptijd wordt rekening gehouden met de renterisiconorm en het verschil in rentelasten bij de verschillende looptijden.
Jaarlijks wordt als onderdeel van het Treasuryplan een doorvertaling gemaakt van de meerjarenbegroting naar de financieringsbehoefte. Op basis hiervan wordt een inschatting gemaakt van de benodigde aan te trekken financiering.

Rentevisie

De gemeente maakt voor de rentevisie gebruik van Thésor Marktperspectief. De meest recente editie (30 maart 2021) gaat er nog steeds vanuit dat naar verwachting de kapitaalmarktrente laag zal blijven. Bij langlopende leningen met een looptijd van 1 tot en met 9 jaar is er nog steeds sprake van negatieve rente en leveren bij het aangaan van dergelijke leningen rentebaten op.
Financiële instellingen berekenen een opslag voor risico’s, kosten en winst. Voor gemeenten is deze momenteel, afhankelijk van de looptijd tussen de 0,1% - 0,4%.
Het vooruitzicht van een laagblijvende rente ondersteunt de strategie om enkel financiering aan te trekken op het moment dat zich een financieringsbehoefte voordoet. Zolang de marktrente lager is dan de gemiddelde rente op de bestaande leningenportefeuille is het renterisico voor de gemeente zeer beperkt.

Langlopende geldleningen (> 1 jaar)

Onderstaande tabel toont een overzicht van de langlopende schulden. Zoals in de tabel zichtbaar is, neemt de leningenportefeuille de komende jaren af. Dit wordt voor een belangrijk gedeelte veroorzaakt door een daling van de benodigde investeringen in o.a. de grondexploitaties. Op basis van de huidige inzichten staan hier minder hoge nieuwe investeringen tegenover. Daarnaast kan een gedeelte van de contractuele aflossingen worden opgevangen vanuit de beschikbare overliquiditeit zoals die per 1 januari 2021 aanwezig was. Om deze reden is het volume aan nieuwe leningen dat dient te worden aangetrokken beperkt. Hierbij dient te worden opgemerkt dat deze inschatting gedurende het jaar kan worden bijgesteld op basis van gewijzigde inzichten in de meerjarige kasstromen op basis van tussentijdse begrotingswijzigingen, investeringsplanningen en overige relevante ontwikkelingen.

(bedragen x €1 miljoen)

Leningenportefeuille

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Stand per begin jaar

282,0

243,0

209,9

193,5

156,1

139,2

Contractuele aflossingen

39,0

43,0

16,4

37,4

16,9

11,8

Nieuwe leningen

0,0

10,0

0

0

0

0

Stand per einde jaar

243,0

209,9

193,5

156,1

139,2

127,3

Kortlopende schulden (< 1 jaar)

De gemeente beschikt over een krediet op de rekening-courant met een maximum van €28 miljoen. Deze wordt gebruikt om schommelingen in het rekeningsaldo op te vangen en is in de afgelopen jaren toereikend geweest. In de begroting is het uitgangspunt dat dit ook de komende jaren het geval is.